بازتاب انتخاب

حامی دکتر احمدی نژاد بازتاب اخبار بازتاب روز بازتاب جدید

بازتاب انتخاب

حامی دکتر احمدی نژاد بازتاب اخبار بازتاب روز بازتاب جدید

ریشه‌یابی وقایع اخیر با توجه به حضور اساتید غرب‌زده در دانشگاه‌ه

در هجدهمین نشست فارغ‌التحصیلان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی مطرح شد
ریشه‌یابی وقایع اخیر با توجه به حضور اساتید غرب‌زده در دانشگاه‌ها

صبح امروز هجدهمین نشست فارغ‌التحصیلان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با حضور آیت‌الله مصباح‌یزدی و دکتر حداد عادل، مشاور مقام معظم رهبری، برگزار شد.به گزارش رجانیوز، در این نشست که با موضوع "علوم انسانی، کاستی‌ها و ظرفیت‌ها" برگزار شد، حدادعادل در سخنانی ریشه اتفاقات پس از انتخابات را تحلیل ها و روش تدریس برخی اساتید غرب زده دانست و گفت: در انتخابات شاهد بودیم که شجره پرچم‌داران بعضی حرکت‌ها به اساتیدی برمی‌گردد که در سال‌های گذشته جوانان فعال اسلامی را متناسب با افکار خود پرورش دادند و این‌ها به فرد دیگری تبدیل شدند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه پشت هرکدام از این رشته‌های علوم انسانی یک مکتب قرار گرفته است،‌ گفت: ما باید هم مبانی فلسفه غربی و هم مبانی فلسفه اسلامی را بشناسیم و این کار بدون تحقیق و کسب اطلاعات کافی در این زمینه ممکن نخواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: اگر این کار را نکنیم، جمهوری اسلامی به همان دین جدا از سیاست و شعائر عادی خود ختم می‌شود و کار به دست مدیرانی است که فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های غربی هستند و علوم انسانی را در این دانشگاه‌ها فرا گرفته‌اند.
دکتر حدادعادل با تاکید بر اینکه ما به طراحی نظام علمی و آموزشی علوم اسلامی در جمهوری اسلامی نیازمندیم، بیان داشت: این کار همتی چون همت ارسطو و فارابی را نیاز دارد که یک لشکر مخلص و با ایمان باید بدون هیاهو به فرمایش مقام معظم رهبری کار خود را آغاز کند.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خاطرنشان کرد: ناکارآمدی امروز تمدن غرب فرصتی برای ما است که جوانان امروز را به سمت و سوی دیگری هدایت کنیم و به آنها بگوییم که این تمدن ناموفق است.
دکتر حداد‌عادل در پایان سخنان خود تصریح کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی و جهان اسلام نسل جدیدی در دانشگاه‌ها پدید آمده است که دیگر مجذوب بی‌قید و شرط دنیای غرب نیست و باید از این فرصت بزرگ حداکثر استفاده را برد.
در ادامه این همایش آیت‌الله مصباح یزدی ترجیح داد تا به مانند همیشه سخنانش را با توصیه های اخلاقی شروع کند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به موقعیت‌های متفاوتی که انسان‌ها در آن قرار می‌گیرند، اظهار داشت: ما نسبت به مسائل مختلف باید آگاهی‌های متفاوتی داشته باشیم و از مسائل سطحی نگذریم و به طور عمقی به مسائل نگاه کنیم.
وی افزود: اگر انسان بخواهد نسبت به موقعیت‌هایی که برای او رخ می‌دهد رفتار درستی داشته باشد باید بینش درست و صحیحی را در خود پرورش دهد و ابهام‌هایی که راه او وجود دارد را برطرف کند.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه نگاه عمقی به مسائل متفاوت بصیرت را به وجود می‌آورد، گفت: نگاه عمقی به مسائل یکی از ارکان بصیرت است و مرتبه بعدی آن این است که نباید در راستای رسیدن به بصیرت به هواها و خواسته‌های نفسانی توجه کرد.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه عمل به دستور نفس عقل انسان را نابینا می‌کند، بیان داشت: ما اگر می‌خواهیم بصیرت داشته باشیم باید به مسایلی که در جامعه وجود دارد آگاهی لازم را داشته باشیم تا دشمن را به جای دوست و کلام ناحق را به جای کلام حق نگیریم و در قضاوت نیز حب و بغض را دخیل سازیم.
وی اضافه کرد: بعد از پیدایش شناخت صحیح در انسان، قدم دوم این است که در مقابل هواهای نفسانی و خواسته‌های دل نباید کوتاه بیاییم و باید عقل را قاضی کارهای خود قرار دهیم.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه باید پشت هرکاری اراده قوی قرار داشته باشد، گفت: تحول در علوم انسانی هم از این بحث خارج نیست و باید در پشت آن اراده قوی قرار داشته باشد تا این کار به یک سرانجام برسد.
وی گفت: داشتن درک و شناخت لازم باعث می شود با بصیرت به تحصیل بپردازیم و در حل مشکلات نیز با شناخت اهم و مهم از یکدیگر درراهی که گام بر می داریم با استقامت عمل کنیم.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: با تاکیدات امام راحل کمیته اسلامی کردن دانشگاه‌ها تشکیل شد، اما بعد از 14سال باید دید یک درصد آنچه مکتوب شد، عملی هم شده است؟
مصباح یزدی تأکید کرد: برای اسلامی کردن با تغییر مثال‌های کتب ترجمه شده بومی سازی شد! البته افرادی هم تلاش کردند تا تناقض ها را از بین ببرند اما اینکه کتاب درسی اسلامی در حوزه علوم انسانی بتوان ارایه کرد، کار سنگینی است که باور و اراده می خواهد.
وی اظهارداشت: امام راحل اراده داشت و توانست آمریکا را بیرون و نظامی اسلامی را مستقر کند، اگر اراده و دلسوزی و لوازم باشد، می توان با وجودی سختی و سنگینی، کار را به سرانجام رساند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون باور و همت لازم در تحول در علوم انسانی نبوده، افزود: 30 سال قبل پیش بینی کردیم این تحول کار مشترک حوزه و دانشگاه است اما این باور در ستاد انقلاب فرهنگی نبود و مانع شد، البته مشخص نیست چند درصد دست اندکاران به اجرای این تحول باور دارند.
مصباح یزدی گفت: باقی ماندن این ضعف ها در حوزه علوم انسانی باعث شد بسیاری از حوادث جریانات اخیر از همین ضعف نشات بگیرد همانطور که در دادگاه به این مساله اعتراف شد.
وی افزود: درس استادان 20 سال پیش دانشگاه‌ها چنین کارگزارانی را تربیت کرد که به فکر براندازی نظام افتادند، لذا در کنار کتب درسی باید تغییر همزمان نگرش های اساتید را داشته باشیم.
وی تصریح کرد: اگر تحولی در کتب علوم انسانی اسلامی صورت گیرد اما استاد تغییر نکند این نتیجه نخواهد داد و این وظیفه فارغ التحصیلان حوزوی است تا با بصیرت وارد این عرصه شده و رسالت بزرگ تحول در فرهنگ کشوراسلامی و دنیا را عهده دار شوند.
مصباح یزدی تاکید کرد: لازمه دستیابی به این هدف این است که حوزویان فراتر از کسب نام و زندگی روزمره خویش بوده و در راستای این هدف متعالی گام بردارند.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه در کشور کارهای نشده زیادی وجود دارد، اظهار داشت: ما باید با بصیرت تشخیص دهیم که چرا کارها انجام نمی‌شود و سرعت آنها پایین است و وقتی آنها را شناختیم، در مقام عمل وارد شویم.
در این نشست همچنین حجت الاسلام و المسلمین رجبی، قائم مقام موسسه امام خمینی و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه سخنرانی کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد